The Success of E-Government as A Public Service System in South Bengkulu Regency
Abstract
This research aims to see how well E-government is as a public service system in South Bengkulu Regency. Testing five hypotheses, namely: ease of use of E-government, the benefits of using E-government, security risks, privacy security risks that affect public trust in the government, and trust in government has a positive and significant effect on intentions to use E-government. The research method uses quantitative research methods by distributing questionnaires in the South Bengkulu Regency and analysis of data testing using Smart PLS. The results of the hypothesis test prove that there are three rejected hypotheses, namely: ease of use, benefits of use, and security risks to government trust, while the two accepted hypotheses are: privacy security risks which influence public confidence in the government, and trust in the government has a positive and significant effect against the intention of using E-government.
Downloads
References
Abdillah, W., & Jogiyanto. (2015). Partial Least Square (PLS) Alternatif Structural Equation Modeling (SEM) dalam Penelitian Bisnis (1st ed.). ANDI.
Alfiyah, N. I. (2019). Pengaruh Penerapan e-Government Pada Pembangunan Smart City di Kabupaten Sumenep. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik, 1(2), 88. https://doi.org/10.33474/jisop.v1i2.4800
Ali, E. (2018). E-Government Untuk Pemerintahan Daerah.
Aprianty, D. R. (2016). Penerapan Kebijakan E-Government dalam Peningkatan Mutu Pelayanan Publik di Kantor Kecamatan Sambutan Kota Samarinda. Jurnal Ilmu Pemerintahan, volume 4(4), hlm. 1593.
Arif, S. R. (2019). Penerapan E-Goverment Sebagai Wujud Inovasi Pelayanan Publik. Konferensi Nasional Ilmu Administrasi, 3, 1–6.
Batubara, N. A. (2020). Intellectual Capital Management Untuk Revitalisasi Implementasi E-Government Di Indonesia. 4(2).
Damanik, M. P., & Purwaningsih, E. H. (2018). Kesiapan E-Government Pemerintah Daerah Menuju Pengembangan Smart Province (Studi pada Pemerintah Kabupaten Mandailing Natal, Provinsi Sumatera Utara). Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 22(2), 185. https://doi.org/10.31445/jskm.2018.220207
Davis. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology”. MIS Quarterly.Vol. 13 No. 5: pp319-339.
Elysia, V., Wihadanto, A., & Sumartono. (2017). Implementasi E-Government Untuk Mendorong Pelayanan Publik Optimalisasi Peran Sains Dan Teknologi Untuk Mewujudkan Smart City, 353–380.
Fadhlurrahman, R. (2018). Kota Batu Menggunakan Kerangka Kerja Pemeringkatan E-Government Indonesia (Pegi).
Faroqi, A., Noviardi P, Y., Hadiwiyanti, R., & MS, T. L. (2020). Pengaruh Trust Dan Perceived Risk Terhadap Niat Menggunakan E-Government. SCAN - Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 15(1), 40–45. https://doi.org/10.33005/scan.v15i1.1851
Fatmawati, Irviani, R., Rachman, E. S., Putu, I., Anggie, A., & Kristina, M. (2016). Tata Kelola Teknologi Informasi Sebagai Implementasi E-Government Pada Kabupaten Pemekaran Untuk Meningkatkan Potensi Daerah. Jurnal Teknologi Informasi, Proseding Senapati, 2015(Senapati), 249–257.
Hamrun, H., Harakan, A., Prianto, A. L., & Khaerah, N. (2020). Strategi Pemerintah Daerah Dalam Pengembangan Pelayanan Berbasis E-Government Di Kabupaten Muna. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 18(2), 64. https://doi.org/10.35967/jipn.v18i2.7808
Hardono, W. (2016). Analisis Kualitas Dan Efektivitas E-Government Sebagai Media Pelayanan Publik Di Pemerintah Daerah Istimewa Yogyakarta Tahun 2015. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik UMY, 1–15. http://repository.umy.ac.id/handle/123456789/8918
Hidayati, N. (2016). E-Goverment Dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus tentang Faktor-faktor Penghambat Inovasi Layanan E-Samsat Jatim di Kabupaten Gresik). Kebijakan Dan Manajemen Publik, 4(3), 1–8. http://journal.unair.ac.id/download-fullpapers-kmp66d651b09dfull.pdf
Ilmi Usrotin Choiriyah. (2020). Penerapan E-Government Melalui M-Bonk di Kabupaten Sidoarjo. Publisia: Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 5(2).
Informasi, S., & Royal, S. (2018). E-Government Sebagai Media Pelayanan Publik. 9986(September).
Irawan, B. (2015). E-Government Sebagai Bentuk Baru Dalam Pelayanan Publik: Sebuah Tinjauan Teoritik. Jurnal Paradigma, 4(3), 200–209. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/JParadigma/article/download/419/379
Irawan, E. P. (2018). Pemanfaatan Website Pada Aktivitas Cyber PR dalam Mendukung e-Government di Pemerintah Kota Tangerang Selatan. JURNAL IPTEKKOM : Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi Informasi, 19(2), 163. https://doi.org/10.33164/iptekkom.19.2.2017.163-177
Irawati, I., & Munajat, E. (2018). Electronic government assessment in West Java Province, Indonesia. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 96(2), 365–381.
Istiyanto, J. E. (2019). Aspek-Aspek Keamanan pada Infrastuktur e-Government. 1–12.
Joshi, P. R., & Islam, S. (2018). E-government maturity model for sustainable E-government services from the perspective of developing countries. Sustainability (Switzerland), 10(6). https://doi.org/10.3390/su10061882
Kamolov. (2017). E-Government: Way of Modernization and Efficiency Enhancement of Public Governance. Journal of Law and Administration, 1(42), 13–21. https://doi.org/10.24833/2073-8420-2017-1-42-13-21
Latan, H., & Ghozali, I. (2012). Partial Least Square: Konsep, Teknik dan Aplikasi SmartPLS 2.0. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Mahmoodi, R. K., & Nojedeh, S. H. (2016). Investigating the Effectiveness of E-government Establishment in Government Organizations. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 230(May), 136–141. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.09.017
Mustofa, Z., & Suasana, I. S. (2018). Algoritma Clustering K-Medoids Pada E-Government Bidang Information And Communication. Jurnal Teknologi Dan Komunikasi, 9, 1–10.
Nissa, N. K. (2018). Pemanfaatan Electronic Goverment Untuk Mendukung Reformasi Birokrasi Pemerintahan Pada Pemerintahan Kota Semarang. Journal of Politic and Government Studies, 7(04), 41–50.
Novianto, F. (2020). Evaluasi Keamanan Informasi E-Government Menggunakan Model Defense in Depth. CyberSecurity Dan Forensik Digital, 3(1), 14–19. http://202.0.92.5/saintek/cybersecurity/article/view/1962
Nugroho, R. A. (2020). Kajian Analisis Model E-Readiness Dalam Rangka Implementasi E-Government. Masyarakat Telematika Dan Informasi : Jurnal Penelitian Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 11(1), 65. https://doi.org/10.17933/mti.v11i1.171
Pemerintah, P., & Tangerang, K. (2019). Pengukuran keberhasilan pencapaian.
Peraturan Bupati Bengkulu Selatan. (2018). Penerapan Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik Pada Pemerintahan Kabuapaten Bengkulu Selatan.
Permana, P. J. (2018). Persepsi Terhadap E-Government Pada Pegawai Direktorat Jenderal Perbendaharaan. None, 2(3), 678–689.
Purwanto, A., & Susanto, T. D. (2018). Pengaruh Dimensi Kepercayaan Terhadap Adopsi Layanan E-Government. In Jurnal INFORM (Vol. 3, Issue 1). https://doi.org/10.25139/ojsinf.v3i1.520
Purwidyasari, A., & Syafruddin, M. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pengguna Layanan E-Government Studi Kasus Pada Modul Penerimaan Negara Generasi 2. Diponegoro Journal of Accounting, 6(4), 23–31.
Putra, D. A. D., Jasmi, K. A., Basiron, B., Huda, M., Maseleno, A., Shankar, K., & Aminudin, N. (2018). Tactical steps for e-government development. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(15).
Putra, R., Ardhiarisca, O., Rina Wijayanti, R., Yudha Pratiwi, B., & Studi Akuntansi Sektor Publik Politeknik Negeri Jember Jl Mastrip Kotak Pos, P. (2018). Government Pemerintah Daerah Di Indonesia. Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 2018(Sentika), 23–24.
Rozani, U. R., Mutiasari H, A., & Rachmania A, N. R. A. (2019). Pelayanan Adsministrasi Kependudukan Kota Surabaya Melalui Program E-LAMPID Ditinjau Dari Perspektif Electrnic Government. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Publik, 2(3), 255–263. https://doi.org/10.25077/jakp.2.3.255-263.2017
sabino mariano. (2019). Enerapan E-Government Dalam Pelayanan Publik Di Kabupaten Sidoarjo. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Santoso, W. N., & Setiawan, D. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Penggunaan Approweb Oleh Account Representative Direktorat Jenderal Pajak. Jurnal Akuntansi, 21(2), 232. https://doi.org/10.24912/ja.v21i2.197
Sari, D. (2018). Percepatan Implementasi E-Government Di Kota Banjar. Jurnal Masyarakat Telematika Dan Informasi, 77–88. https://pdfs.semanticscholar.org/c568/4b73b1c8564d1495e8ab66a24f867e4dbb5a.pdf
Septa, F., Yudhana, A., & Fadlil, A. (2019). Analisis Kualitas Layanan E-Government dengan Pendekatan E-GovQual Modifikasi. Jurnal Sistem Informasi Bisnis, 9(2), 157. https://doi.org/10.21456/vol9iss2pp157-164
Silalahi, M. (2019). Pengaruh Pemanfaatan Website Kepuasan Masyarakat Kota Batam ( Suatu Survei Pada Kec . Sagulung Batu Aji ). 1, 109–128.
Sudirman, A., & Fadly, A. (2018). Desain Kebijakan Reformasi Sistem Perpajakan Melalui E-Taxation Di Indonesia: Belajar Pada Keberhasilan Reformasi Sistem Perpajakan di Jepang. CosmoGov: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 4(1), 1–15. http://jurnal.unpad.ac.id/cosmogov/article/view/14214
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: CV Alfabeta.
Supriyanto, E. E. (2016). Kebijakan Inovasi Teknologi Informasi (IT) Melalui Program Elektronik Goverment dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik di Indonesia. Jurnal Ilmu Pemerintahan : Kajian Ilmu Pemerintahan Dan Politik Daerah, 1(1), 141. https://doi.org/10.24905/jip.v1i1.438
Syahputra Hasan. (2018). Pengaruh Penerapan E-government Terhdap Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik Dinas Pelayanan Perizinan Terpadu Satu Pintu Kota Medan. 239–250.
Warjiyono, W., & Hellyana, C. M. (2018). Pengukuran Kualitas Website Pemerintah Desa Jagalempeni Menggunakan Metode Webqual 4.0. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 5(2), 139. https://doi.org/10.25126/jtiik.201852666
Widiani, Y. N., & Abdullah, A. (2018). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan E-Government Melalui Aplikasi E-Filing Kantor Pelayanan Pajak Pratama Bandung Cibeunying Terhadap Kepuasan Pengguna Aplikasi. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 11(2), 38. https://doi.org/10.23969/jrbm.v11i2.721
Wulan Suciska. (2016). Optimalisasi Penerapan E-Goverment Melalui Mendia Sosial Dalam Mewujudkan Good Goverment. International Journal of Management, Accounting & Economics, 2(6), 41–53. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/80777/Frolova_Svetlana.pdf?sequence=1%0Ahttps://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/80777/Frolova_Svetlana.pdf%0Ahttps://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj__
Copyright (c) 2022 Herpita Wahyuni, Ulung Pribadi, Danang Eko Prastya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Author(s) retain the copyright of articles published in this journal, with first publication rights granted to Indonesian Journal of Economics, Social, and Humanities. All journal content is licenced under Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited.